Tips voor het thuiswerken

Iedere ochtend start de dag in de kring met een check-in. De kring als plek waar iedereen samenkomt. Een eerste moment om even te checken hoe iedereen erbij zit: Heeft iedereen een dag eerder na school nog iets meegemaakt? Heeft een kind in de avond iets leuks of interessants gelezen of gezien? Heeft iedereen goed geslapen? En/of moet iemand nog iets vertellen waar we (de rest van dag) rekening mee moeten houden?
 
Iedere dag, behalve vandaag en aankomende dagen...
 
Want morgen start het thuisonderwijs (én noodopvang), dus zal de check-in online plaatsvinden. Hebben we een gewone lesdag van 8.45 - 15.00 uur, maar dan online. En als geen ander begrijpen we dat er weer een intensieve tijd aan zit te komen. Laten we daarom hopen en duimen dat dit slechts voor maximaal twee weken gaat zijn. 
 
Omdat wij het belangrijk vinden dat alle kinderen vanaf dag 1 goed ondersteund en geholpen worden is een goede begeleiding essentieel. Daarom zullen de stamgroepleiders de hele lesdag voor de kinderen beschikbaar zijn en geven zij de instructies live via MS Teams. Uiteraard vraagt het ook van u om uw kind actief te begeleiden. En zoals eerder geschreven begrijpen dat dit niet altijd even makkelijk is. Wij zullen daarom ook voor u beschikbaar zijn, u ondersteunen en nodigen u uit om met de stamgroepleider te overleggen als u hulp nodig heeft. Doe dit vooral op het moment dat u hier behoefte aan heeft, achteraf kunnen we iets niet opnieuw doen.
 
Vooraf kunnen we u wel enkele tips aanrijken die u en uw kind(eren) kunnen helpen.
 
Zorg voor een opgeruimde werkplek
Misschien niet heel verrassend en zelfs een open deur, maar een opgeruimde werkplek zorgt voor betere prestaties! Een overzichtelijke en rustige plek om te werken helpen uw kind om zichzelf beter te kunnen concentreren. Het kan beter functioneren in een schone en opgeruimde omgeving. Wanneer de werkplek een zooitje is zorgt dit voor afleiding en vermindert dit het vermogen om door te zetten. Door de werkplek te ordenen met alleen de spullen die nodig zijn voorkomt u tegelijkertijd irritatie.
 
Maak duidelijke afspraken met uw kind(eren)
Maak samen met uw kind een planning en/of een to-do-list. Op de planning en/of to-do-list staat wat uw kind die dag allemaal te doen heeft. Leer het om de taak door te strepen wanneer die af is. Door één lijst te gebruiken blijft de dagtaak overzichtelijk. Allerlei memobriefjes oogt rommelig en zorgt weer voor (zie hierboven): onrust. Ook kan aan de planning worden toegevoegd wanneer u uw kind kunt helpen en wanneer u niet gestoord kunt worden.
 
Zorg voor een dagstructuur en routines
We praten vaak en graag over ‘structuur’, over dat het zo belangrijk is voor kinderen. Dat klopt, maar er komt iets bij: routines. Een routine is gedraging of het volgen van strategieën die met dezelfde frequentie wordt uitgevoerd. De meest bekende zijn misschien wel tandenpoetsen en het eetritme (ontbijt, lunch, avondeten). Dit doe je steeds ongeveer rond dezelfde tijd en met dezelfde volgorde: doe eerst dit, dan dat. Structuur en routines zijn nodig om uiteindelijk een doel te behalen. Vanuit de voorbeelden: schone tijden en een gezond lichaam. Daarnaast houden kinderen van structuur, omdat het hen veiligheid (rust & ruimte) biedt om te spelen, leren en experimenteren. Sterker, door structuur en routines hoeft een kind uiteindelijk niet meer na te denken over diens gedrag of vaardigheden maar worden het gewoontes. Daarom is het belangrijk om een dagstructuur te bieden, waarbij u de structuur van school van werken en pauze momenten het beste aan kunt houden. Routines tijdens het volgen van de lessen, maar ook tijdens het zelfstandig werken (denk aan strategieën bij het oplossen van sommen of het vinden van de persoonsvorm bij taal) worden door de stamgroepleider aangereikt. Vraag uw kind hoe het iets geleerd heeft om te doen. Volg daarbij de routines van school, om verwarring en frustratie te voorkomen.
 
Kijk naar de instructievideo’s van de stamgroepleider als u niet weet hoe u iets moet uitleggen
Veel instructies worden opgenomen of zijn al opgenomen in de eerdere schoolsluiting. Deze instructies kunnen ook u ondersteunen om de uitleg aan uw kind te vergemakkelijken.
 
Wissel werken en ontspanning, leren en plezier, regelmatig af
Omdat thuisleren al zorgt voor andere routines en structuren is het belangrijk om werk en spelen goed af te wisselen! Te lang jezelf moeten concentreren, dus te veel spanning, zorgt ervoor dat hersenen minder goed functioneren. Dat maakt dat je sneller dingen vergeet, snel bent afgeleid en gevoeliger bent voor negatieve emoties (zoals kort af zijn of frustraties). Dit is te voorkomen door voldoende rustmomenten te geven of werktijd met speeltijd af te wisselen. Een online klok/stopwatch/time-timer zou kunnen helpen om de werktijd (en speeltijd) vast te zetten. Als er aan een taak wordt begonnen start de tijd. Spreekt af wat ze mogen doen als de tijd voorbij is: waar gaan ze mee spelen, wat gaan ze met u doen?
 
Strooi met complimentjes
Complimenten dragen bij aan het gevoel competent te zijn, het gevoel dat je ergens goed in bent. Gewaardeerd wordt. Complimenten kunnen uw kind motiveren om door te zetten. Zelfs dat uw kind zich gelukkig voelt. Dat maakt dat het belangrijk is om complimenten te geven. Maar een goed compliment geven is moeilijk. Het kind kan namelijk ook afhankelijk worden van complimenten. Als wij daarom complimenten geven, dan doen we dat op basis van wat we zien wat het kind goed doet. Wij noemen dat bemoedigen en bemoedigen zogezegd het leerproces. Met andere woorden: de manier waarop een kind tot bijvoorbeeld een antwoord komt waarderen we door te benoemen wat het goed gedaan heeft. Dat doen we ook met wat nog beter kan of moet: bemoedigen.
 
Controleer het gemaakte werk
Na de instructie van de stamgroepleider gaan de kinderen aan het werk. Doorgaans loopt de stamgroepleider door het klaslokaal om het proces te volgen en het gemaakte werk te controleren. Dat kan nu niet. Wel is de stamgroepleider beschikbaar voor alle vragen, maar we vragen u om het gemaakte werk te controleren: is het af en is alles gemaakt, ziet het er netjes uit (bijvoorbeeld: is er aan elkaar geschreven, met potlood en liniaal getekend) en is dat wat gemaakt is goed gemaakt? Bij het nakijken van het werk kunt u steekproefsgewijs het werk van uw kind beoordelen. De stamgroepleider zal het inhoudelijke proces blijven volgen.
 
Zorg dat kinderen voldoende boeken kunnen lezen
Zoals u weet is het speerpunt van de school: lezen! Woordenschat en leesmotivatie zijn daarom het meest belangrijk. Sterker, woordenschat is één van de grootste voorspellers voor succes. Met andere woorden: hoe meer woorden uw kind kent, hoe beter het (complexe) teksten uiteindelijk begrijpt en beter wordt in leren. Daarom is en vinden wij lezen zo ontzettend belangrijk! Zorg daarom voor voldoende boeken, voor nu tijdens de schoolsluiting maar zeker ook voor daarna. U kunt boeken lenen bij de bibliotheek en bij ons op school. Vraag even na bij de stagroepleider welk boek (leesniveau) uw kind heeft als u dat zelf niet weet.
 
Vraag te allen tijde hulp aan de stamgroepleider als met iets zit of wanneer u vastloopt
Deze tip spreekt voor zich, dus voel u vrij.

Wij wensen u heel veel succes de komende tijd!
Blijf gezond en weet dat we verbonden blijven.